"Batignolles", nu met een gids - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu "Batignolles", nu met een gids - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu

"Batignolles", nu met een gids

Door: dittapostma

Blijf op de hoogte en volg Ditta

03 Juni 2012 | Frankrijk, Parijs

Zondagmorgen 3 juni (vroeg!)

Het was gister een warme dag, gelukkig waaide er een aangenaam windje.

Om drie uur begon de rondleiding in de wijk Batignolles in het 17e arrondissement (noordwesten van de stad). Weer met dhr. Evremond Bac, die gids die het zo goed kan.
Ik ben wat eerder heen gegaan en heb de metro genomen tot Place de Clichy. Daar ben ik om de begraafplaats Montmartre heengelopen, westelijk en noordelijk. Rustig was het daar, geen toerist te zien. Maar het zijn dan ook “gewone“ straten.
In Square Carpeaux heb ik een tijd zitten lezen en naar spelende kinderen in een zandbak gekeken. Via de Avenue St.Ouen ben ik naar metrouitgang La Fourche gelopen, op het kruispunt met de Avenue de Clichy. Deze laatste avenue is de grens tussen het 17e en het 18e arrondissement. Elk arrondissement is ingedeeld in vier wijken. Batignolle is één van de vier wijken van het 17e.
De gids was op tijd, we waren totaal met een man of 15. Of nou ja, man? Het zijn meestal vrouwen die deze rondleidingen volgen.
Batignolles is pas vanaf 1830 een “echt” dorp, een zelfstandige gemeente. Voor die tijd was het een landelijk gebied, met hier en daar een boerderijtje. In 1860 is het ingelijfd bij de stad Parijs.
De gids heeft ons meegenomen kriskras door de wijk. We hebben diverse “Cité's “gezien. Dat zijn vaak aparte straatjes, afgesloten met een hek. Met kleine(re) huizen (soms nog door één eigenaar bewoond, soms opgedeeld in appartementen), ateliers, veel groen en veel rust. We hebben de Cité St.Pierre gezien, de Cité Lemercier (daar heeft Jacques Brel in een klein houten huis gewoond) en, de mooiste: de Cité des Fleurs. Wat een weldaad, mooie tuinen, veel gewone huizen, geen auto's, rust!
Er is ook een aardig grote Poolse populatie in Parijs. Er zijn veel Polen naar Frankrijk gekomen, vaak door de oorlog(en) met Rusland. Ik heb de Poolse school gezien, die al 160 jaar bestaat, en meer dan 1000 leerlingen heeft. Ook zag ik een prachtige Poolse delicatessenwinkel..
We hebben het mooie Square des Batignolles bewonderd (in dat park ben ik al een paar keer geweest). Ik ben deze keer ook in de kerk Ste.Marie des Batignolles geweest. Daar was net een huwelijksinzegening aan de gang. Mooie kerk van binnen, met als bijzonderheid het platte plafond, dat zie je meestal niet in een kerk.
Het halfronde pleintje (Place du Dr.Lobligeois) voor de kerk ademt nog een dorps karakter.
Buiten het park zagen we een grote duiventil. Die plaatst de gemeente om te zorgen dat de duiven daar eieren leggen. Die eieren worden vervolgens weggehaald. Er is veel overlast van teveel duiven, vandaar.
Gare St.Lazare is vlakbij. De treinen denderen voorbij, en dat is af en toe flink lawaaierig.
Ik heb de Villa des Arts gezien, tegen de begraafplaats Montmartre aan, net in het 18e arrondissement. Een prachtig huis, het wordt momenteel gerestaureerd. Op het terrein staan veel ateliers. Veel kunstenaars hebben hier gewoond en/of gewerkt, waaronder Cezanne.
In de Cité des Fleurs zijn we ook nog een kerk binnen gegaan. (De Paroisse St. Joseph en nog wat, ik ben de volledige naam vergeten. En hij staat niet vermeld op mijn plan van Parijs, sorry!!).
Hij was mooi, sober en heel licht, met een prachtig, oud orgel.
Om kwart over 5 namen we afscheid van de gids, bedankt, en misschien tot een andere keer!
Ik heb nog even rondgekeken in de Cité des Fleurs, daar waren we geëindigd. Dit ligt ook aan de overkant van de Avenue de Clichy. en dus in het 18e arrondissement. Was ook een leuk extraatje bij deze rondleiding.
Aan de Avenue Clichy heb ik koffie gedronken en mijn voeten wat rust gegund. We hebben zoveel mogelijk de schaduw opgezocht, maar het was gewoon een warme middag en daar word je toch ook wel moe van.

Ik ben naar Nadia gegaan, die woont in de buurt, aan de andere kant van het spoor, in de Square Claude Debussy. Ze was erg moe van een drukke werkweek. We hebben even gebabbeld.
Ik had een kadootje voor haar, nog voor haar verjaardag. En na een uurtje ben ik naar huis gegaan.
Om half 9 zat ik in café Aujourd'hui, ik heb er gegeten (hartige taart met kip en groentes/ salade, roséetje erbij). Ik heb wat zitten werken op de laptop.
Alle ramen stonden open, het terras was vol, aan de overkant ook. Het bruist aan alle kanten!
Het is zomer!!!

Afgelopen nacht bleef het lang warm en klam in huis. Ik slaap al niet zo geweldig, maar nu was het helemaal bal. Ik heb vaak uit het raam gehangen, en dan maak je van alles mee.
Ik noem even wat:
*Twee mannen maken ruzie, een vrouw staat er sussend bij. Uiteindelijk stappen de mannen samen in een auto, de vrouw gaat aan de overkant een poort binnen....
*Ik hoor wat lawaai, en even later, als ik weer naar buiten kijk, ligt er een caféstoel op de stoep...
*Tegen drie uur begint het te regenen, grote dikke druppels, die recht naar beneden vallen. Ik heb er een tijdje naar liggen luisteren. De ramen stonden wijd open, het leek net of ik aan het kamperen was, zo klonk het....
*Ik sukkel bijna in slaap....lawaai op mijn binnenplaats....als ik ga kijken zie ik dat de benedenburen gauw hun klusmateriaal naar binnen brengen (zacht- en hardboardplaten, ja, die kunnen niet zo goed tegen de regen!)....
*Half vijf, in de straat, drie vrouwen en een man, grappig aangekleed, onder paraplu's, die verschrikkelijk veel lol hebben om iets. Ze komen waarschijnlijk net van een feestje af....
*Ik zie een man, kaal hoofd, met een stoer jekkie aan en daaronder....een spijkerrok.....
Het wordt langzaam lichter, de regen wordt minder, maar het is nog niet droog....
Om half 7 uur vind ik het welletjes en ik spring onder de douche. De zondag mag van mij nu wel beginnen, om kwart over 7 liep ik buiten! Het was droog, maar de lucht is laag en vol grijsheid, er valt vast nog wel meer water naar beneden vandaag. De markt werd opgebouwd en was vol leven en bedrijvigheid, ik heb er wat fruit gekocht.
Nu is het bijna 8 uur en ik zit in Aujourd'hui aan de koffie. Fijn dat ze al open waren.
Als het regenachtig blijft, ga ik straks lekker naar de film!

  • 03 Juni 2012 - 08:19

    Evelien:

    oooohh wat een gedoe dat slapen.
    Vandaar dat ik een mailtje van je kreeg terwijl ik nog in bed lag...

    Maar leuk dat er entertainment voor je is geregeld! :)

    Hoewel het niet slapen een probleem is, dat snap ik, leest het als blog geweldig weg!!!

  • 03 Juni 2012 - 10:57

    Joan:

    slaap je thuis ook slecht?
    het valt me de laatste tijd op dat er heel mensen zijn met slaapproblemen
    hier zwaar bewolkt en koel
    ik ga morgen naar terschelling

  • 03 Juni 2012 - 16:41

    Hanneke R:

    Weer genoten van je verslagen en je mooie foto's.
    Wat een schitterende gebrandschilderde ramen in die kerk.
    Geniet er nog maar even van, het is hier erg fris maar bij ons wel droog.
    Liefs, kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ditta

Ik ben van 28 februari tot 22 juni 2012 in Parijs. De stad ontdekken, mijn frans verbeteren, vrijwilligerswerk doen en genieten, veel genieten!

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 134741

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 22 Juni 2012

Parijs

Landen bezocht: