Balzac en Passy - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu Balzac en Passy - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu

Balzac en Passy

Door: dittapostma

Blijf op de hoogte en volg Ditta

02 Juni 2012 | Frankrijk, Parijs

Zaterdagmorgen, 2 juni.
De laatste maand, de laatste weken, in Parijs is / zijn aangebroken...
Ik ga overal heel erg, en dubbelop, van genieten!!

Gister, vrijdag 1 juni, was nicht Rosanne jarig, en, extra leuk, haar scriptie is goedgekeurd. Nou, volgens mij heb je wel een leuke dag gehad, Roos! Maandag verdedigt ze haar scriptie, zet hem op, ik duim voor je!

Ik wilde vrijdag een klein museum bezoeken en heb geaarzeld tussen het museum van de schrijver Balzac in het 16e, en museum De la Vie Romantique in het 9e arrondissement. Dit laatste museum is gevestigd in het huis van Ary Scheffer, een nederlandse schilder. Ze lijken me allebei interessant. Ik koos voor Balzac, Ary Scheffer ga ik een andere keer heen.
Met de RER en de metro naar Passy gegaan, een voormalig dorpje. Vlakbij Trocadéro en de Eiffeltoren.
Passy ligt op een heuvel. Ik liep door het vrij nieuwe park De Passy (2004) heen, het ligt tegen de heuvel aan. Het museum van Balzac (1799 – 1850) is gevestigd in een voormalig woonhuis van hem. Hier heeft hij van 1840 tot 1847 gewoond, onder de schuilnaam “Brugnol”. Het huis is nu omgeven door hoge gebouwen en in de verte zie je de Eiffeltoren. In de tijd van Balzac was dat er allemaal niet, Passy was nog erg landelijk. Hij waande zich hier ver weg en veilig voor zijn schuldeisers. Hij had een drukkerij opgezet en dat was geen succes geworden. Balzac was een gepassioneerd man. Hij leefde voor zijn schrijverschap. Hij heeft veel relaties gehad met veel verschillende dames, bijna allemaal uit de hoogste stand, getrouwd, weduwe, of gescheiden! Zijn bekendste werk is La Comedie Humaine (en Le Père Goriot). Ik ken zijn werk eigenlijk niet, shame on me! Dat moet ik toch eens goedmaken...
Ik vond het huis (47, Rue Raynouand). Het ligt lager dan de straat, je moet een trap aflopen om bij de ingang te komen. Het is een plaatje van een huis, met een flinke tuin. Je proeft er het landelijke nog. Maar...het was gesloten tot september i.v.m. een verbouwing. Jammer! Geeft niks...het is niet altijd feest! Ik maakte wel even een foto natuurlijk.
Ik besloot door te lopen naar de begraafplaats van Passy, achter Trocadéro. Precies een maand geleden, op 1 mei, waren Gerdi en ik ook op dat plein, samen met vele duizenden aanhangers van Sarkozy. Het was toen zo vol en zo druk dat het er niet van gekomen is om de begraafplaats op te lopen. Dat heb ik nu wel gedaan. Ik vond er tot mijn verrassing de graftombe van Berthe Morisot, haar man Eugène Manet en zijn broer, de schilder Edouard Manet..
En de Eiffeltoren waakt rustig over alle doden...
Ik kwam trouwens op weg naar de begraafplaats door de Rue Scheffer, inderdaad, die nederlandse schilder, ook toevallig!

De metro gepakt, uitgestapt bij de Tuilerieën. Ik ben het park dwars doorgestoken, langs de grote vijver. Ik zag prachtige bloembedden, en veel mensen die allemaal genoten van deze tuin.
Het museum d'Orsay staat aan de overkant van de Seine, ik liep erheen. Als er geen lange rij had gestaan, was ik naar binnen gegaan voor de expositie van Dégas. Maar die rij stond er natuurlijk wel. En er waren ook veel lawaaierige groepen en scholieren. Ik had er geen zin in.
Ik ben de rue De Lille ingelopen, achter het museum langs, tot aan de Rue de Bac. Het woord Bac komt van het Nederlandse woord: Bak. Hier was vroeger nl. een overzetveer over de Seine.
De metro gepakt, richting huis. Bij Gare de Lyon aangekomen besloot ik koffie te drinken in Brasserie l'Européen. En wat is die prachtig van binnen! Een plaatje. Veel “Tiffany”lampen, en andere prachtige verlichting. En groot!!! Leuk om eens goed te bekijken.

Het was de hele dag bewolkt, maar heel aangenaam buiten, gewoon wel lekker weer dus. Aan het eind van de dag was de lucht weer stralend blauw.

Vanmorgen heb ik met Cyrille (mijn “oud”leerling) koffie gedronken in café d'Aujourd'hui om de lessen af te sluiten en het af te ronden met elkaar. Leuk, het was gezellig....
Vanmiddag ga ik weer achter die leuke gids aanlopen, nu in het (voormalig) dorpje Batignolles. Daarna heb ik met Nadia afgesproken. Het is prachtig weer en het wordt warm heb ik gehoord!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ditta

Ik ben van 28 februari tot 22 juni 2012 in Parijs. De stad ontdekken, mijn frans verbeteren, vrijwilligerswerk doen en genieten, veel genieten!

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 134732

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 22 Juni 2012

Parijs

Landen bezocht: