Openbaar Vervoer - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu Openbaar Vervoer - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu

Openbaar Vervoer

Door: dittapostma

Blijf op de hoogte en volg Ditta

07 Maart 2012 | Frankrijk, Parijs

woensdagavond 7 maart.
Jippie, ik kan weer inloggen op mijn blog, hoe en wat is mij een raadsel, maar ik ben blij dat het weer kan.
Even een sfeertekening maken: Ik zit nu in een gezellig en rustig café (Les Temps Modernes, ik zat er al eerder), heerlijk warm, zacht jazzy muziekje op, aardige ober en een lekker wijntje, dus na mij de zondvloed....

Ik heb vandaag uitgebreid kennis gemaakt met het Openbaar Vervoer. Ben met de metro naar de Cité Universitaire gegaan, in het zuiden van de stad (Porte d'Orléans). Nicole had me nl.toegezegd dat ze daar mijn affiche zou ophangen bij de sectie nederlands, maar daar was het niet van gekomen. Dus doe ik het gewoon zelf even. De Cité U. is een belevenis, prachtige gebouwen in een parkachtige omgeving, van heel veel landen staat er een paviljoen (het nederlandse was dicht ivm verbouwing). En er lopen natuurlijk héél veel studenten rond, van allerlei pluimage.
Ik ben naar het Centrale Internationale gebouw gegaan. Daar heb ik mijn affiche opgehangen, op drie verschillende plekken. Dus als studenten nederlands interesse hebben dan kunnen ze me bellen.
Met mijn OV-maandkaart kan ik op de bus, metro en tram springen. In Parijs zijn ze op diverse plekken bezig om tramrails aan te leggen (hoop wegwerkzaamheden en rommel en troep daardoor).
Helemaal onderlangs, van ZO naar ZW loopt een tramlijn, daar ben ik in gaan zitten en heb heerlijk om me heen gekeken. Veel mooie, kleine en compacte appartementsgebouwen gezien, van rode of gele baksteen.
Maar ook veel lelijke en trieste gebouwen gezien. Bij het eindpunt aangekomen sta je op het punt waar de Seine echt de stad instroomt en zie je pontificaal de Eiffeltoren. Ik stapte over in bus PC1
die de westkant van de stad voor zijn rekening neemt, daarna bus PC3 die naar het NO gaat, en terug met bus PC2 die weer op mijn beginpunt zou uitkomen. In grote lijnen volg je de Périphérique als het ware... Ik heb heerlijk naar buiten gekeken, de wereld trekt aan je voorbij aan nationaliteiten, de parijzenaars zitten of luid en druk met elkaar te praten of ze lezen stoicijns in hun boek, of ze hebben dopjes in hun oren en luisteren muziek, of ze telefoneren (en een enkeling slaapt).
Omdat het op een gegeven moment ging regenen ben ik er halverwege de laatste bus uitgestapt bij de Porte des Lilas. Ik zag niks meer en het werd zo dampig in de bus.
Lekker gauw met de metro terug naar huis, het was ondertussen al bijna 5 uur!

  • 08 Maart 2012 - 08:48

    Joke:

    Hoera, de klompen-kaart is aangekomen zie ik op de foto, wat knap van de postbode!
    Zeg Dit, hoe doen je schoenen het? Heb je al supersterkte kuiten en strakke billen? Zo te lezen struin je heel wat af door Parijs. Hier is het nu mooi weer, na die lange regendag van gister. De zon schijnt lekker naar binnen en.... laat overal de spinnewebben zien. Ik kijk gauw de andere kant op...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ditta

Ik ben van 28 februari tot 22 juni 2012 in Parijs. De stad ontdekken, mijn frans verbeteren, vrijwilligerswerk doen en genieten, veel genieten!

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 134491

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 22 Juni 2012

Parijs

Landen bezocht: