Kapper, Favoriete gids en Voisin-Age - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu Kapper, Favoriete gids en Voisin-Age - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu

Kapper, Favoriete gids en Voisin-Age

Door: dittapostma

Blijf op de hoogte en volg Ditta

15 Juni 2012 | Frankrijk, Parijs

Vrijdagmiddag, 15 juni.
Ik ben vanmorgen naar de kapper geweest. Jullie kunnen gerust zijn, ik kom keurig geknipt terug naar Alkmaar. Op de heenreis was de metro prop- en propvol. Er was ergens iemand onwel geworden, hoorde ik, en daardoor was er vertraging. De mensen persten zich werkelijk naar binnen. Ik heb twee metro's afgewacht en vond toen eindelijk een plekje.
Na de kapper ben ik de markt op de Boulevard Auguste Blanqui over gegaan. Shirtje gekocht!
Vanmorgen vroeg was het regenachtig, nu is het droog en schijnt de zon, al blijft de lucht behoorlijk bewolkt. De temperatuur is goed, dus ik klaag niet!

O,ja, woensdagavond was ik in Les Temps Modernes om de voetbalwedstrijd Nederland-Duitsland te zien.....Nou, daar hebben we het verder maar niet meer over.....zucht.....

Dondermorgen ben ik met mijn favoriete gids, de heer Evremond Bac, meegegaan. Hij had nu een rondleiding rondom de Rue de Faubourg St.Antoine. Dus lekker dichtbij huis!
We zijn begonnen in de rue De Lappe, vlakbij de Place de La Bastille. Deze straat is bekend om zijn uitgaansgelegenheden. Voorheen veel muziekgelegenheden, à la de Guingettes, waar ik het woensdag over heb gehad. Bal de la Musette noemen ze het ook wel. Er is nog één beroemde tent over, de Balajo. Nu meer een dancing en discotheek.
Er zijn vroeger veel inwoners van de Auvergne naar Parijs gekomen. Er was daar geen werk en ze zochten hun geluk in de grote stad. Ze kwamen veelal in de horeca terecht. Ook wel in de ijzerhandel. Veel brasserieën en eetgelegenheden in Parijs zijn van origine Auvergneais. Ook in de Rue de Lappe was dat zo. Er is nog één winkeltje met producten uit de Auvergne over, en nog één restaurant.
De gids nam ons mee naar de Rue de Faubourg St.Antoine, waar we veel binnenplaatsen hebben gezien. De één nog mooier dan de andere. En, vooral omdat de Faubourg zo'n drukke straat is, met heel veel verkeer en lawaai, waren deze binnenplaatsen, nog meer dan elders, een verademing en ware oases van rust. De binnenplaatsen hebben mooie namen: Le Cour de Cheval Blanc; Le Cour de la Maison Brulée; Le Cour de l'Ours; la Boule Blanche; Cour de Bel-Air; Le Passage de la Main d'Or; La Cour de St. Nicolas, etcetc.
Op sommige binnenplaatsen kom je nog goed het industriële verleden waarnemen. Hier waren veelal meubelmakers gevestigd. En dat waren echte vaklui, ze hadden een goede reputatie. Er zijn er nu nog maar een paar over. We zagen een prachtige trap, met een hele mooie balustrade. En een paar mooie stille hoekjes, met veel planten, bomen, een bankje, een tafel...
Veel oorspronkelijke ateliers zijn nu in gebruik als woonhuis, of als expositieruimte en galerie..
Het was heerlijk weer, ik heb genoten van deze rondleiding en afscheid genomen van de heer Bac. Bedankt!!

Om 5 uur zag ik Moni (2). We troffen elkaar op de Place Felix Eboué / Avenue Daumesnil. Ze had last van haar rug. We zijn lekker gaan zitten op het terras van Brasserie “Au Metro”. Zij een biertje en ik een glas rosé. Wat gekletst. Ze gaat me missen, zegt ze. Maar zj is een moderne oudere dame, ze gebruikt de computer. We kunnen contact houden via de mail.
Ik heb haar thuisgebracht, met een dikke zoen hebben we afscheid van elkaar genomen. Ik ben teruggelopen over de Promenade Plantée. Heb weer een foto gemaakt van dat grappige gebouw met die beelden hoog op de gevel. De rozen zijn veelal uitgebloeid, de lavendel staat te trappelen van ongeduld om te gaan bloeien...

's Avonds gegeten in café d'Aujourd'hui. Pasta, met rundvlees en parmezaanse kaas, lekker, maar een beetje zwaar door de saus, ik heb niet alles opgegeten, sorry! Maar wat was het er weer gezellig!

  • 16 Juni 2012 - 08:36

    Hanneke R:

    Ik ben weer helemaal bij, mooie foto's.
    Vandaag een stuk in de LC gelezen over een ondernemer uit Heerenveen, die 2 bedrijven had overgenomen jaren geleden in Frankrijk (banket) liep heel er goed en toen was er in 2007 een brand die alles verwoeste. Opnieuw opgebouwd maar toen maar toen kwam de crisis en nu is het tobben. Ik moest ineens aan jou foto's van dat lekkere banket denken.

  • 17 Juni 2012 - 07:08

    Joke:

    gister met Tineke en Willem tuinen bekeken van Amsterdamse grachtenhuizen. Zo af en toe leek het net of ik in een blog van jou liep! Wat is dat leuk zeg. Zowel particulieren als .bv. musea en kerken lieten de verborgen schatten zien. Het thema van dit jaar was: tuinhuizen, koetshuizen en priëlen.
    Elk jaar het derde weekeind van juni. Ga je mee?????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ditta

Ik ben van 28 februari tot 22 juni 2012 in Parijs. De stad ontdekken, mijn frans verbeteren, vrijwilligerswerk doen en genieten, veel genieten!

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 134740

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 22 Juni 2012

Parijs

Landen bezocht: