Vincent van Gogh - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu Vincent van Gogh - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Ditta Postma - WaarBenJij.nu

Vincent van Gogh

Door: dittapostma

Blijf op de hoogte en volg Ditta

18 Maart 2012 | Frankrijk, Parijs

Zondag 18 maart: Vandaag wordt mijn moeder 83 jaar! In gedachten ben ik er ook bij in Warmenhuizen en ik zal (weer) wat lekkers halen bij de bakker en daarvan genieten!
Gister was een bijzondere dag voor me, ondanks het koude en grijze weer (wat een verschil met vrijdag).
Ik had 's morgens een afspraak met een meneer, ik noem hem C., die nederlands leert op het Institut Néerlandais. Hij had gereageerd op mijn affiche. Hij praat al goed nederlands, maar wil graag werken aan zijn uitspraak. Omdat hij eerder duits heeft geleerd, is zijn uitspraak te duits, vindt hij zelf. We hebben afgesproken dat we één à twee keer in de week een uurtje aan zijn uitspraak gaan werken. Leuk! Ik heb dus een "leerling"!.
Gistermiddag met metro en RER naar Nadia gegaan en kennis gemaakt met haar zoon Justin (8 jaar oud). Met haar auto zijn we met zijn drietjes naar Auvers-sur-Oise gegaan, even ten noorden van de stad Parijs. Daar heeft Vincent van Gogh de laatste twee maanden van zijn leven doorgebracht, van 20 mei 1890 tot en met 29 juli 1890. Hij was toen al een jaar vrijwillig opgenomen geweest in een inrichting in St.Rémy-de-Provence, maar daar wilde hij niet blijven. Hij had aan zijn broer Théo gevraagd, woonachtig in Parijs, om dichter bij hem een plek voor hem te zoeken Docteur Gachet, vaak getekend door Vincent, had een huis in Auvers-sur-Oise en kon hem ook behandelen.
Vincent huurde een kamertje in Auberge Ravoux. Docteur Gachet adviseerde hem te tekenen, te tekenen en nog eens te tekenen, en dat heeft Vincent ook gedaan. In de 70 dagen dat hij in Auvers verbleef heeft hij meer dan 80 doeken gemaakt. Hij heeft alles in en om het dorp geschilderd.
Het beroemde kerkje staat er nog zoals hij het heeft gezien en getekend, je kan de Auberge bezoeken (nog intact) en met een gids het kamertje bekijken waar hij woonde en is overleden (7 vierkante meter, er kon een bed in een stoel). Er wordt een film vertoond, en als je dan daarna in het dorp rondloopt, herken je veel van zijn schilderijen. Ik had het gevoel dat ik echt even in aanraking ben geweest met zijn leven. Het was ontroerend mooi.
Op de begraafplaats heb ik een foto gemaakt, het is een eenvoudig graf met klimop. Ik draaide me om en zag het graf van Corneille. Oja, dat is waar, die is hier ook begraven in 2010.
Théo was eerst begraven in Utrecht, maar in 1914, op verzoek van zijn vrouw Johanna, is zijn lichaam overgebracht naar Auvers-sur-Oise.
De zoon van dr.Gachet heeft lange tijd voor het graf gezorgd en de klimop laten groeien over beide graven heen. Wat een mooie dag was dit. Ik was tegen achten thuis, moe en voldaan.




  • 18 Maart 2012 - 15:55

    Piet Drommel:

    Ditta,
    gefeliciteerd met je moeder. Leuk om je zo te volgen en je reisverslagen te lezen. Ik kijk zo af en toe en lees ze dus niet allemaal. Volgens mij geniet je volop en dat gun ik je van harte.
    Veel plezier toegewenst vanuit een koud en regenachtig Alkmaar.
    Groet
    Piet Drommel

  • 18 Maart 2012 - 18:58

    Hanneke:

    Fijn Ditta, dat je ook steeds wat achtergrond informatie geeft.
    Gefeliciteerd met je moeders verjaardag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ditta

Ik ben van 28 februari tot 22 juni 2012 in Parijs. De stad ontdekken, mijn frans verbeteren, vrijwilligerswerk doen en genieten, veel genieten!

Actief sinds 05 Dec. 2011
Verslag gelezen: 811
Totaal aantal bezoekers 134739

Voorgaande reizen:

28 Februari 2012 - 22 Juni 2012

Parijs

Landen bezocht: